PRACOVNÍ LISTY

Podklady pro kurzisty 

Začátečníci

Každý mistr byl jednou začátečník. Důležité je udělat první krok – ten taneční i ten v sobě.

Nikdy neříkej nikdy a nikdy se nevzdávej ...

Mírně pokročilí a pokročilí

Když zvládáš kroky, začíná tanec. Když zvládáš naslouchat, začíná magie. 

Hledejme plynulost a přirozené napojení. Tanec nezačíná v nohou, ale v tichu mezi dvěma dechy.

Tango slovníček

Tango není jen tanec. Je to jazyk – a jako každý jazyk má svá vlastní slova a významy. Tento mini slovník vznikl proto, aby ti pomohl zorientovat se v základních pojmech, které uslyšíš na lekcích, praktikách i milongách.


Úplně základní tango slova:

  • El proponente | Leader:               Ten, kdo navrhuje směr pohybu a strukturu tance. 
  • El seguidor | Folower:                   Ten, kdo naslouchá pohybu a vytváří jeho interpretaci.
  • Caminata | Walk:                           Chůze – základní způsob pohybu v tangu.
  • Paso | Step:                                    Krok - V tangu je to celý proces mezi body A a B
  • Abrazo | Embrace:                        Objetí – propojení mezi partnery, rám tance.
  • Apertura | Side (opening) step    Otevření – první krok do strany, vstup do tance.
  • Adelante | Forward:                      Dopředu - úkrok či přesun stranou.
  • Atrás | Backward:                          Dozadu - krok či přesun vzad.

Základní pohybové prvky:


Chůze (Caminata - caminar)

  • Popis: V tangu je chůze vědomým a plynulým pohybem. Není to jen začít a skončit, ale veškerý děj, který se odehrává mezi bodem A a B. Důraz je kladen na propojení s hudbou a partnerem.

  • Tip: Soustřeď se na kvalitu kroku, "kočičí" přenos váhy a propojení s partnerem, ne na množství kroků.

Pivot

  • Popis: Otočení těla na místě kolem vlastní osy, často prováděné na jedné noze v oblasti metatarso. Tango se prakticky skládá z kroků a pivotů.

  • Tip: Udržuj rovnováhu a kontrolu osy nad metatarsem. Zamez přesunu nad prsty a tím kontroluj rovnováhu. K otočení využij disociaci horní a dolní části těla.

Ocho

  • Popis: Série pivotů a kroků, které vytvářejí jakýsi tvar osmičky. Existují varianty vpřed (ocho adelante) a vzad (ocho atrás).

  • Tip: Neodrážej se a využij disociace. Plynulost a kontrola jsou klíčové pro elegantní ocho.

Volná noha a práce s ní (La pierna libre)

  • Popis: Je to ta noha, která není zatížená. V tangu z 90% stojíme pouze na jedné noze. Druhá je uvolněná jak v kyčli tak, kolenu. Jen tak je možné ji plynule vést. 

  • Tip: Udržuj volnou nohu aktivní a připravenou na další pohyb ze svého centra.

Projekce (Projection)

  • Popis: Úmyslné prodloužení volné nohy směrem k partnerovi nebo do prostoru, často jako příprava na krok nebo ozdobu.

  • Tip: Projekce by měla být plynulá a kontrolovaná, vycházející z centra těla.

Letící noha (Boleo)

  • Popis: Dynamický pohyb volné nohy, který vzniká z náhlé změny směru pohybu osy těla. Může být proveden vpřed, vzad nebo do strany.

  • Tip: Udržuj stabilní osu těla a kontroluj rozsah pohybu.

Zaháknutí (Gancho)

  • Popis: Pohyb nohy, kdy se noha jednoho tanečníka zahákne kolem nohy nebo těla partnera. (Sporné názvosloví je u omotání kolem vlastní nohy.) Tento přerušený krok vyžaduje přesné načasování vedení a kontrolu.

  • Tip: Gancho by měl být proveden s lehkostí a respektem k partnerovi.

Giro

  • Popis: Otočný pohyb, při kterém jeden tanečník obchází druhého po kruhové dráze. Skládá se z kroků vpřed, do strany a vzad.

  • Tip: Udržuj plynulost pohybu a konzistentní vzdálenost od partnera.

Lapiz

  • Popis: Kreslení kruhů nebo oblouků na podlaze volnou nohou během pivotu. Často používané jako ozdoba.

  • Tip: Lapiz by měl být plynulý a synchronizovaný s pohybem těla.

Systémy a principy


Disociace (Disociación)

  • Co to je: Nezávislý pohyb horní a dolní části těla, který umožňuje plynulé pivoty a změny směru. Pohyb podobný rotaci kolem své osy na židli.

  • Tip: Neotáčej se švihem ani odrazem tak, aby disociace byla přirozená a efektivní.

Rám a objetí (Abrazo)

  • Co to je: Struktura a kvalita spojení mezi partnery. Pevný, ale flexibilní rám umožňuje efektivní komunikaci a pohyb. Rám se přizpůsobuje jak tomu, co je páru příjemné, tak tanci a stylu samotnému. Často se během písně i mění. Máme základní dva typy a to uzavřené (Abrazo cerado) a otevřené (Abraco abierto).

  • Tip: Rám je způsob komunikace – ne sevření. Když funguje dobře, tanec plyne bez slov.

Osa a rovnováha

  • Co to je: Schopnost udržet tělo ve svislé linii nad metatersem, připadně mezi chodidly při přenášení váhy. Bez rovnováhy není bezpečný ani příjemný tanec – ty sám musíš stát pevně, abys mohl(a) tančit s lehkostí.

  • Tip: Osa není napnutost. Je to vnitřní ukotvení, s aktivním centrem a uvolněností v hrudníku, které ti dovolí tančit plynule.

Vedení a naslouchání (lead & follow)

  • Co to je:  Tanec je jako dialog. Jeden partner navrhuje (vede), druhý naslouchá a odpovídá – ale nikdy slepě. Vést s jistotou a aktivně naslouchat je jeden z nejtěžších prvních úkolů. Toto umění ti ale pomůže i v běžném životě, práci, vztazích. 
  • Tip:

    Tango není diktát. Je to sdílený pohyb, kde vzniká důvěra a vzájemnost. Není to "muž žene ženu". Je to jeden nabízí, druhý interpretuje a to tam i zpět.  Tanec roste z obou a vzájemné naslouchání vede k jasnějšímu tango leadreshipu.

Tango intimita a prostor

  • Co to je: Vnímání blízkosti partnera a prostoru kolem vás. Tanec není jen ve dvou – je i v prostoru celého parketu, kdy tanečníci tvoří jakousi mandalu a respektují směr po "Rondě" - proti směru hodinových ručiček bez "předjíždění".

  • Tip: Tango se odehrává mezi námi. V očích, v rukou, v dechu. Vnímej partnera jako rovného. Pak není třeba silových gest – stačí náznak, dech, pohled.

Pár triků a poznámek z lekcí:

Jak na chůzi (caminata)

Mysli na chůzi jako na "plynutí", ne jako na sérii kroků. Nezakopávej, neposkakuj – nech nohu klouzat po zemi, jako bys maloval do písku. Své kroky veď vždy přirozeně pod svou pánev. 


Klíčem je klid. Pokud ho máš ty, má ho i partner.

Volná noha (la pierna libre)

Práce s volnou nohou, vyžaduje delší tréning. Díky zpevnění osy těla nad stojnou nohou, je možné uvolnit kyčel a tím i celou nohu. výšek. Volná neznamená "mrtvá" – ale připravená, naslouchající. Drž ji aktivní a blízko u země, ať nevlaje.

Vnímej její trajektorii – ať víš, kudy chce jít, než ji tam pošleš.

Jak na objetí?

Objetí není statické, silové ani hrubé – dýchejte spolu. Najdi výšku kolem solaru a břicha, kde se oba cítíte pohodlně (ani příliš nahoře, ani nízko, ani v záklonu ani s vystrčeným zadečkem). Buď měkký, ale pevný a aktivní.

V objetí cítíš víc než očima – naslouchej středu svého těla, ne nohám. Nohy "dojdou".

Projekce a sacada

Projekce = vysunutí volné nohy díky posunutí osy bez přenesení váhy. Dávej pozor, aby nešla dál, než je přirozené pro tvou pánev. 
Sacada = jemné "nahrazení" partnerovy nohy – nikdy kop!, vždy nabídka z centra hrudníku leadera.

Hlídej osu – sacada není pád, ale dialog, kdy si si měníme pozice

Zastavení nohy nebo partnerky(a)

Zastavit ≠ zablokovat.

Signál zastavení nohy nohy nohou (barida) vychází z jemného dotyku – jako přátelské "pozdržení společného dechu" a zároveň vedení těla k samotnému zastavení pohybu osy partnerky. Rozdíl je právě jen v tom doteku, kdy partnerka volnou nohu nestahuje. 

Dej partnerce čas. Někdy zastavení říká víc než krok.

Jak na Ocho (contra directiones) - změnu směru a intenzity?

Směřování v ochu je vedeno vzájemným protitlakem v disociaci během pivotu. 

V ocho je důležitější osa než noha. Neotáčej se v bocích, ale v hrudníku – osa je tvoje kotva. V contra směru jsi jak plachta ve větru – naslouchej směru a nechtěj přetočit víc, než tě tělo pustí.

Pomalé a tažené ocho je často krásnější než rychlý pohyb.

Disociace a dynamika, směrování

Disociace není kroucení – je to vědomé vedení směru rotací z hrudníku (spodních žeber), které předchází pohyb pánve. 

Dynamika = vědět, kdy jít – ne jak rychle, ale s jakou intenzitou.

V těle nechávej napětí a uvolnění rytmicky jako nádech a výdech v napojení na partnera.

Směrování a práce s prostorem

Vždy víš, kam jdeš – i když to ještě neví noha. Směrování začíná v mysli a hrudníku, ne v chodidle. Jako se otočit za ženou v červených šatech :)

Nejdeš proti partnerovi, ale spolu s ním jinam.

Jak na pivot?

Rotujeme na metatarzu (špičce) jedné nohy, která drží celou osu těla. Neotáčej nohu, otáčej se z těla. Rotace se v tangu provádí zpravidla pomocí disociace, kdy nohy následují hrudník.  Představ si, že noha stojí "jako sloup" – a tělo kolem ní rotuje.

Dýchej a uvolni kolena, jinak tě pivot zastaví. Neotáčej rychle – klíčem je plynulost a kontrola.

Jak na Giro?  

Obejít jeden druhého se může zdát snadné, ale ... nenech se stáhnout přitažlivostí parntera – tvoje osa patří tobě. Nepadej do partnera – najdi vlastní střed. Než uděláš krok, nasměruj pánev do směru chůze, než uděláš krok, začni projekcí.

V rozích se nespěchá – je to místo pro balanc, změnu energie a tvou eleganci.

Je to Paráda (Parar)!

Paráda ≠ natažená noha pro podtrhnutí k pádu. Natažená noha je sekundární informace k zastavení vždy společně s vedením zastavení. 

Paráda je nabídka. Překročení je odpověď. Není to "čára", ale tichý signál: "můžeš, ale nemusíš".

Překračuj lehce, neztrácej spojení – i v malé věci je kontakt.

Boleo – když tělo šeptá a noha odpoví

Boleo nezačíná v noze – ale ve změně směru v těle. Je to reakce, ne rozhodnutí – nesnaž se ho dělat, nech ho nastat. Drž osu a centrum těla klidné – noha pak letí jak vlna proudu vody, ne jako výpad, nebo zvedlá noha slepičky na bidýlku.

Voleo není výkop. Je to plynulé pokračování pohybu těla v oblouku, který se narodí z toho, co se právě stalo.