Pracovní listy
Podklady pro kurzisty
Začátečníci
Podklady pro osvěžení, inspiraci a zopakování probraného. Nikdy neříkej nikdy a nikdy se nevzdávej ...
Tradiční hudba k poslouchání, tréningu:
La Cumparsita, F. Canaro - Poema, F. Canaro - Alma de Bandoneón, Charlo - Tomo y obligo, R. Tanturi con A. Castillo - Así se baila el tango
Mírně pokročilí a pokročilí
Nikdy není pozdě na základní krok. Hledejme plynulost a přirozené napojení přes kontrolu své rovnováhy a pohybu ...
Novodobá hudba k poslouchání, tréningu:
Vinicio Capossela - Scivola Vai Via, Francesca Del Buono e Paolo Anselmi - Alas de Tango, Recuerdo, F. Gagnon - Querer, Tango Jointz - Tango D'Amor, Tanghetto - El Duelo, Gente que sí - Narcotango,
Malý slovníček:
- Leader: navrhovatel pohybu
- Folower: interpert (vykladač) pohybu
- Caminata: chůze
- Abrazo: objetí
- Apertura, adelante, atraz: stranou, dopředu, dozadu
Základní chůze, směřování (caminata)
Základní systém chůze (camináta) postupně přenášíme váhu z jedné nohy na druhou, kotníky u sebe, chodíme do stop folowera - společná linie chůze (neobcházíme). Hrudník vždy směřujeme před hrudník partnera/ky. Krok začíná a končí vždy na jedné noze, nikdy na obou.
Volná noha (la pierna libre)
Práce s volnou nohou, vyžaduje delší tréning. Díky zpavnění osy těla nad stojnou nohou, je možné uvolnit kyčel a nohu tzv. volnou na které nestojíme. Volná noha je pak odrazem pohybu osy těla a těžiště, pomocí kterého je vedená do různých směrů a kyvadlovitě do různých výšek.
Muzikalita, objetí (muzikalidad, abrazo)
Práce s rytmem - většinou se chodí na druhou dobu, zdvojení a zpomalení rytmu je běžné podle vybraného nástroje v hudbě, vedení hrudníkem v oblasti žaludku flolowera, objetí těsné (cerado) se sdílením intenzity objetí dovnitř, otevřené (abierto) s váhou více ve vlastní ose.
Projekce a sacada
Vytažená noha v chůzi, pomocí precizní práci s osou a volnou nohou partnery vychází z průběžného pohybu a citlivého napojení v páru. Během apertury dochází vsunutím nohy parntera a použití společné středové osy k vzájemné výměně pozic během přenosu váhy.
Zastavení nohy, kontrachůze (crusada)
Signál zastavení nohy folowera dotykem nohy nohou, hledání prostoru chůze bokem, kdy dáváme pozor ne směřování hrudníků, kros (crusada) neboli překřížení dosahujeme několika způsoby, nejjednodušší je změnou směru vedení osy folowera v průběhu kroku
bokem, pozor směrováním boků.
Ocho (contra directiones) - změna směru a intenzity
Směřování v ochu je vedeno vzájemným protitlakem v disociaci během pivotu. Následný krok je směřován leaderem a u obou v páru je veden stejným směrem a to i v přerotování dozadu (atraz).
Disociace a dynamika, směrování
Práce se směrováním v sále je z velké části úloha leadera, udžení napojení v páru pak je společná práce. Tomu napomáhá práce s tzv. disociací, kdy hrudník směřuje k parnterovi (až na vyjímky skoro vždy), ale boky a směr chůze je odlišný. používá se k vytvoření disociační rotace...
Obcházení a směřování (giro)
Základní směřování giro je v tzv. nácvikovém čtverci - krok stranou, vpřed, pivot, krok stranou, pivot vzad, kork vzad. to vše s dobrou disociecí (hrudník směřuje do středu k partnerovi a aktivním odtláčením centra od stojné nohy.
Točení (pivot)
Rotujeme na metatarzu (špičce) jedné nohy, která drží celou osu těla. Rotace se v tangu provádí zpravidla pomocí disociace, kdy nohy následují hrudník.
Tocada, parada, barida (práce s nohou leadera)
Leader může přiložit špičku nohy k noze parnterky (tocada) odtud může vést rotací hrudníku převedení (paráda) či posunutí nohy (barida) či sacadu. Všechny pohyby vycházejí z rotace a postavení váhy mezi nohami.
Ocho
Osmičky s volnou nohou. Kombinace pivotu a kroku, kdy vzniká postpně tzv. osmička.