PRACOVNÍ LISTY
Podklady pro kurzisty
Začátečníci
Každý mistr byl jednou začátečník. Důležité je udělat první krok – ten taneční i ten v sobě.
Nikdy neříkej nikdy a nikdy se nevzdávej ...
Tradiční hudba k poslouchání, tréningu:
La Cumparsita, F. Canaro - Poema, F. Canaro - Alma de Bandoneón, Charlo - Tomo y obligo, R. Tanturi con A. Castillo - Así se baila el tango
Mírně pokročilí a pokročilí
Když zvládáš kroky, začíná tanec. Když zvládáš naslouchat, začíná magie.
Hledejme plynulost a přirozené napojení. Tanec nezačíná v nohou, ale v tichu mezi dvěma dechy.
Novodobá hudba k poslouchání, tréningu:
Vinicio Capossela - Scivola Vai Via, Francesca Del Buono e Paolo Anselmi - Alas de Tango, Recuerdo, F. Gagnon - Querer, Tango Jointz - Tango D'Amor, Tanghetto - El Duelo, Gente que sí - Narcotango,
Poslouchat můžete také Tango rádio Berlín nebo Tango rádio Budapešť
Tango slovníček
Tango není jen tanec. Je to jazyk – a jako každý jazyk má svá vlastní slova a významy. Tento mini slovník vznikl proto, aby ti pomohl zorientovat se v základních pojmech, které uslyšíš na lekcích, praktikách i milongách.
Úplně základní tango slova:
- El proponente | Leader: Ten, kdo navrhuje směr pohybu a strukturu tance.
- El seguidor | Folower: Ten, kdo naslouchá pohybu a vytváří jeho interpretaci.
- Caminata | Walk: Chůze – základní způsob pohybu v tangu.
- Paso | Step: Krok - V tangu je to celý proces mezi body A a B
- Abrazo | Embrace: Objetí – propojení mezi partnery, rám tance.
- Apertura | Side (opening) step Otevření – první krok do strany, vstup do tance.
- Adelante | Forward: Dopředu - úkrok či přesun stranou.
- Atrás | Backward: Dozadu - krok či přesun vzad.
Základní pohybové prvky:
Chůze (Caminata - caminar)
Popis: V tangu je chůze vědomým a plynulým pohybem. Není to jen začít a skončit, ale veškerý děj, který se odehrává mezi bodem A a B. Důraz je kladen na propojení s hudbou a partnerem.
Tip: Soustřeď se na kvalitu kroku, "kočičí" přenos váhy a propojení s partnerem, ne na množství kroků.
Pivot
Popis: Otočení těla na místě kolem vlastní osy, často prováděné na jedné noze v oblasti metatarso. Tango se prakticky skládá z kroků a pivotů.
Tip: Udržuj rovnováhu a kontrolu osy nad metatarsem. Zamez přesunu nad prsty a tím kontroluj rovnováhu. K otočení využij disociaci horní a dolní části těla.
Ocho
Popis: Série pivotů a kroků, které vytvářejí jakýsi tvar osmičky. Existují varianty vpřed (ocho adelante) a vzad (ocho atrás).
Tip: Neodrážej se a využij disociace. Plynulost a kontrola jsou klíčové pro elegantní ocho.
Volná noha a práce s ní (La pierna libre)
Popis: Je to ta noha, která není zatížená. V tangu z 90% stojíme pouze na jedné noze. Druhá je uvolněná jak v kyčli tak, kolenu. Jen tak je možné ji plynule vést.
Tip: Udržuj volnou nohu aktivní a připravenou na další pohyb ze svého centra.
Projekce (Projection)
Popis: Úmyslné prodloužení volné nohy směrem k partnerovi nebo do prostoru, často jako příprava na krok nebo ozdobu.
Tip: Projekce by měla být plynulá a kontrolovaná, vycházející z centra těla.
Letící noha (Boleo)
Popis: Dynamický pohyb volné nohy, který vzniká z náhlé změny směru pohybu osy těla. Může být proveden vpřed, vzad nebo do strany.
Tip: Udržuj stabilní osu těla a kontroluj rozsah pohybu.
Zaháknutí (Gancho)
Popis: Pohyb nohy, kdy se noha jednoho tanečníka zahákne kolem nohy nebo těla partnera. (Sporné názvosloví je u omotání kolem vlastní nohy.) Tento přerušený krok vyžaduje přesné načasování vedení a kontrolu.
Tip: Gancho by měl být proveden s lehkostí a respektem k partnerovi.
Giro
Popis: Otočný pohyb, při kterém jeden tanečník obchází druhého po kruhové dráze. Skládá se z kroků vpřed, do strany a vzad.
Tip: Udržuj plynulost pohybu a konzistentní vzdálenost od partnera.
Lapiz
Popis: Kreslení kruhů nebo oblouků na podlaze volnou nohou během pivotu. Často používané jako ozdoba.
Tip: Lapiz by měl být plynulý a synchronizovaný s pohybem těla.
Systémy a principy
Disociace (Disociación)
Co to je: Nezávislý pohyb horní a dolní části těla, který umožňuje plynulé pivoty a změny směru. Pohyb podobný rotaci kolem své osy na židli.
Tip: Neotáčej se švihem ani odrazem tak, aby disociace byla přirozená a efektivní.
Rám a objetí (Abrazo)
Co to je: Struktura a kvalita spojení mezi partnery. Pevný, ale flexibilní rám umožňuje efektivní komunikaci a pohyb. Rám se přizpůsobuje jak tomu, co je páru příjemné, tak tanci a stylu samotnému. Často se během písně i mění. Máme základní dva typy a to uzavřené (Abrazo cerado) a otevřené (Abraco abierto).
Tip: Rám je způsob komunikace – ne sevření. Když funguje dobře, tanec plyne bez slov.
Osa a rovnováha
Co to je: Schopnost udržet tělo ve svislé linii nad metatersem, připadně mezi chodidly při přenášení váhy. Bez rovnováhy není bezpečný ani příjemný tanec – ty sám musíš stát pevně, abys mohl(a) tančit s lehkostí.
Tip: Osa není napnutost. Je to vnitřní ukotvení, s aktivním centrem a uvolněností v hrudníku, které ti dovolí tančit plynule.
Vedení a naslouchání (lead & follow)
- Co to je: Tanec je jako dialog. Jeden partner navrhuje (vede), druhý naslouchá a odpovídá – ale nikdy slepě. Vést s jistotou a aktivně naslouchat je jeden z nejtěžších prvních úkolů. Toto umění ti ale pomůže i v běžném životě, práci, vztazích.
- Tip:
Tango není diktát. Je to sdílený pohyb, kde vzniká důvěra a vzájemnost. Není to "muž žene ženu". Je to jeden nabízí, druhý interpretuje a to tam i zpět. Tanec roste z obou a vzájemné naslouchání vede k jasnějšímu tango leadreshipu.
Tango intimita a prostor
Co to je: Vnímání blízkosti partnera a prostoru kolem vás. Tanec není jen ve dvou – je i v prostoru celého parketu, kdy tanečníci tvoří jakousi mandalu a respektují směr po "Rondě" - proti směru hodinových ručiček bez "předjíždění".
Tip: Tango se odehrává mezi námi. V očích, v rukou, v dechu. Vnímej partnera jako rovného. Pak není třeba silových gest – stačí náznak, dech, pohled.
Pár triků a poznámek z lekcí:
Jak na chůzi (caminata)
Mysli na chůzi jako na "plynutí", ne jako na sérii kroků. Nezakopávej, neposkakuj – nech nohu klouzat po zemi, jako bys maloval do písku. Své kroky veď vždy přirozeně pod svou pánev.
Klíčem je klid. Pokud ho máš ty, má ho i partner.

Volná noha (la pierna libre)
Práce s volnou nohou, vyžaduje delší tréning. Díky zpevnění osy těla nad stojnou nohou, je možné uvolnit kyčel a tím i celou nohu. výšek. Volná neznamená "mrtvá" – ale připravená, naslouchající. Drž ji aktivní a blízko u země, ať nevlaje.
Vnímej její trajektorii – ať víš, kudy chce jít, než ji tam pošleš.

Jak na objetí?
Objetí není statické, silové ani hrubé – dýchejte spolu. Najdi výšku kolem solaru a břicha, kde se oba cítíte pohodlně (ani příliš nahoře, ani nízko, ani v záklonu ani s vystrčeným zadečkem). Buď měkký, ale pevný a aktivní.
V objetí cítíš víc než očima – naslouchej středu svého těla, ne nohám. Nohy "dojdou".

Projekce a sacada
Projekce = vysunutí volné nohy díky posunutí osy bez přenesení váhy. Dávej pozor, aby nešla dál, než je přirozené pro tvou pánev.
Sacada = jemné "nahrazení" partnerovy nohy – nikdy kop!, vždy nabídka z centra hrudníku leadera.
Hlídej osu – sacada není pád, ale dialog, kdy si si měníme pozice

Zastavení nohy nebo partnerky(a)
Zastavit ≠ zablokovat.
Signál zastavení nohy nohy nohou (barida) vychází z jemného dotyku – jako přátelské "pozdržení společného dechu" a zároveň vedení těla k samotnému zastavení pohybu osy partnerky. Rozdíl je právě jen v tom doteku, kdy partnerka volnou nohu nestahuje.
Dej partnerce čas. Někdy zastavení říká víc než krok.

Jak na Ocho (contra directiones) - změnu směru a intenzity?
Směřování v ochu je vedeno vzájemným protitlakem v disociaci během pivotu.
V ocho je důležitější osa než noha. Neotáčej se v bocích, ale v hrudníku – osa je tvoje kotva. V contra směru jsi jak plachta ve větru – naslouchej směru a nechtěj přetočit víc, než tě tělo pustí.
Pomalé a tažené ocho je často krásnější než rychlý pohyb.

Disociace a dynamika, směrování
Disociace není kroucení – je to vědomé vedení směru rotací z hrudníku (spodních žeber), které předchází pohyb pánve.
Dynamika = vědět, kdy jít – ne jak rychle, ale s jakou intenzitou.
V těle nechávej napětí a uvolnění rytmicky jako nádech a výdech v napojení na partnera.
Směrování a práce s prostorem
Vždy víš, kam jdeš – i když to ještě neví noha. Směrování začíná v mysli a hrudníku, ne v chodidle. Jako se otočit za ženou v červených šatech :)
Nejdeš proti partnerovi, ale spolu s ním jinam.

Jak na pivot?
Rotujeme na metatarzu (špičce) jedné nohy, která drží celou osu těla. Neotáčej nohu, otáčej se z těla. Rotace se v tangu provádí zpravidla pomocí disociace, kdy nohy následují hrudník. Představ si, že noha stojí "jako sloup" – a tělo kolem ní rotuje.
Dýchej a uvolni kolena, jinak tě pivot zastaví. Neotáčej rychle – klíčem je plynulost a kontrola.

Jak na Giro?
Obejít jeden druhého se může zdát snadné, ale ... nenech se stáhnout přitažlivostí parntera – tvoje osa patří tobě. Nepadej do partnera – najdi vlastní střed. Než uděláš krok, nasměruj pánev do směru chůze, než uděláš krok, začni projekcí.
V rozích se nespěchá – je to místo pro balanc, změnu energie a tvou eleganci.

Je to Paráda (Parar)!
Paráda ≠ natažená noha pro podtrhnutí k pádu. Natažená noha je sekundární informace k zastavení vždy společně s vedením zastavení.
Paráda je nabídka. Překročení je odpověď. Není to "čára", ale tichý signál: "můžeš, ale nemusíš".
Překračuj lehce, neztrácej spojení – i v malé věci je kontakt.

Boleo – když tělo šeptá a noha odpoví
Boleo nezačíná v noze – ale ve změně směru v těle. Je to reakce, ne rozhodnutí – nesnaž se ho dělat, nech ho nastat. Drž osu a centrum těla klidné – noha pak letí jak vlna proudu vody, ne jako výpad, nebo zvedlá noha slepičky na bidýlku.
Voleo není výkop. Je to plynulé pokračování pohybu těla v oblouku, který se narodí z toho, co se právě stalo.